دیزل ژنراتور ها و ساختار و مراحل چرخه کار آن ها
شنبه, ۱۴ فروردين ۱۳۹۵، ۰۸:۲۷ ب.ظ

در این نوشتار سعی شده است شما را با ساختار و مراحل چرخه کار دیزل ژنراتور ها آشنا کنیم. تا شناخت بهتری از این وسیله بدست آورید.
دیزل
ژنراتورها از نظر طراحی به دو دسته V شکل و I شکل تقسیم می شوند. تنظیم
دیزلهای نوع V یا خورجینی به دقت زیاد، تعمیر و بالانس مکانیکی خاصی نیاز
دارند. اما در نوع I یا خطی محور تمام سیلندرها یکسان بوده و از این نوع در
ایران بیشتر استفاده می شود. دیزل ژنراتورها را می توان از لحاظ سرعت به
سه دسته کم دور، دور متوسط و پر دور تقسیم کرد. در دیزل های پر دور تعداد
دور در دقیقه از 750 تا 1500 دور متغیر است. دیزل های با دور متوسط 450 دور
در دقیقه می چرخند و کم دورها کمتر از 400 دور در دقیقه. دیزل های با دور
بالا بیشتر برای تولید بار اضطراری مورد استفاده قرار می گیرند و تامین بار
پایه بیشتر بر عهده ژنراتورهای کم دورتر است. در واقع در دیزل زنراتورها
هرچه تعداد دور دیزل کمتر باشد، نسبت واحد وزن آن بیشتر و قیمت بالاتر است.
چهار مرحله چرخه کار دیزل ژنراتور ها عبارت اندز:
- مکش- به داخل کشیدن هوا یا یک مخلوط قابل احتراق در سیلندر
- تراکم- متراکم ساختن مخلوط وارد شده به سیلندر
- احتراق یا انفجار- شامل شعلهور کردن مخلوط متراکمشده و انبساط گازهای سوخته
- تخلیه- خروج پسماند احتراق
- ۹۵/۰۱/۱۴