گیربکس های DCT (دو کلاچه) و نوع کارکرد آن ها
گیربکس های DCT همچون گیربکس های دستی از مجموعه چند چرخ دنده تشکیل شدهاند، با این تفاوت که از دو کلاچ برای قطع و وصل نیرو دو محور چرخ دندههای زوج و فرد استفاده میکنند که چرخ دندههای فرد بر روی یک محور مجزا با یک کلاچ مجزا و چرخ دندههای زوج بر روی محوری دیگر با کلاچ مستقل در یک مجموعه قرار میگیرند.
گیربکس های DCT یا به عبارت دیگر دو کلاچه نوعی از گیربکس های نیمه خودکار
محسوب می شوند. هر دو کلاچ به صورت هم مرکز و در راستای دو محور قرار
گرفتهاند که کلاچ بیرونی و بزرگتر وظیفه تعویض و درگیری چرخ دندههای فرد
را بر عهده داشته و کلاچ داخلی و کوچکتر هم عمل درگیری دندههای زوج را
انجام میدهد. این نوع جعبه دندهها معمولا در حالت تمام اتوماتیک کار میکنند که امکان تعویض دنده دستی را هم در اختیار راننده قرار میدهند.
عملکرد
تعویض دندهها نیز توسط حسگرها و تجهیزات الکتریکی-هیدرولیکی صورت می گیرد
که در حال حاضر در دو نوع پنج سرعته و شش سرعته بر روی محصولات تولیدی
پورشه و نوع هفت سرعته آن هم توسط خودروسازن مختلف در خودروهای مسابقه و
سوپر اسپرت مورد استفاده قرار میگیرد.
- ۹۴/۱۲/۱۷