گیربکس های Shift Tronic و نوع عملکرد آن ها
در
گیربکس های Shift Tronic بر خلاف جعبه دنده های اتوماتیک معمولی این امکان
در اختیار راننده قرار میگیرید تا توسط اهرم تعویض دنده یا پدالهای
تعبیه شده در پشت فرمان، دنده را به صورت دستی سبک یا سنگین کند.جعبه دنده
های شیفت ترونیک یا تیپ ترونیک نوع خاصی از گیربکس
ها به شمار نمیروند، بلکه به عنوان یک تکنولوژی برای تعویض دندهها
شناخته میشوند. در این نوع گیربکس اگر راننده اهرم تعویض دنده را در حالت
تعویض دنده اتوماتیک قرار دهد، جعبه دنده به صورت اتوماتیک دنده مورد نظر
را انتخاب و در زمان مناسب اقدام به درگیر کردن آن میکند، اما با قرار
دادن اهرم دنده در وضعیت تعویض دنده دستی، با تعریف الگوهای خاص حرکتی برای
اهرم دنده یا شیفترهای پشت فرمان، عمل تعویض دنده به صورت دستی توسط
راننده انجام میپذیرد. البته در صورت عدم تعویض دنده توسط راننده و رسیدن
دور موتور به محدوده قرمز رنگ دور موتور، جهت جلوگیری از آسیب رسیدن به
موتور و اجزای داخلی گیربکس، ECU گیربکس به صورت خودکار وارد عمل شده و
اقدام به سبک کردن دنده میکند.
به طور کلی جعبه دنده های شیفت ترونیک و تیپ ترونیک
عمده گیربکس های الکترونیکی هستند که دیگر شرکتهای تولید کننده خودرو در
جهان، نامهای اختصاصی برای آنها انتخاب کرده و بر روی محصولات خود
استفاده میکنند، اما عملکرد بیشتر آن ها شبیه به یکدیگر است که در این بین
شرکت خودروسازی هیوندای گیربکس های Shift Tronic را با همین نام در محصولات تولیدی خود استفاده میکند.
- ۹۴/۱۲/۱۶