گیربکس های X Tronic و نوع عملکرد آن ها
گیربکس های X Tronic با اساس کار مشابه گیربکس های CVT می باشند که توسط کامپیوترهای تعریف شده برای آن به صورت الکترونیکی کار خود را در قسمت تبدیل و انتقال دور انجام میدهد. این نوع جعبه دنده ها همان گیربکسهای مورد استفاده در محصولات تولیدی نیسان هستند. جعبه دنده های CVT به طور کلی از اجزایی همچون پولی ورودی (محرک)، پولی خروجی (متحرک) و تسمه فلزی یا پلاستیکی تشکیل شدهاند که پولیهای ورودی و خروجی با شکلی مخروطی در راستای محور و موازی با یکدیگر بر روی محور خود نصب میشوند و توسط یک تسمه میانی با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند. زمانی که دو صفحه مخروطی شکل هر پولی به هم نزدیک میشوند، به دلیل سطح شیب دار مخروط ها، تسمه بر روی سطوح شیب دار حرکت کرده و به سمت بالا رانده میشود، در این هنگام، دو مخروط پولی دوم از هم دور شده و تسمه در باریکترین قسمت پولی قرار میگیرد. در هنگام این عمل یعنی جمع شدن مخروط ها در پولی محرک و باز شدن مخروط ها در پولی متحرک، موجب چرخش کمتر پولی محرک و چرخش بیشتر پولی متحرک میشود که موجب افزایش دور و کاهش گشتاور میشود و برعکس با دور شدن صفحات پولی محرک و جمع شدن صفحات مخروطی شکل پولی متحرک، گشتاور افزایش یافته و دور خروجی کاهش مییابد.
- ۹۴/۱۲/۱۶