گیربکس ها (جعبه دنده ها) و آزمون جاده توسط آنها
در آزمون جاده، خودرو در سرعتها و دندههای مختلف رانده میشود تا وضعیت هر دنده به طور دقیق بررسی و عیوب گیربکس شناسایی شود. دلزدن و افزایش ناگهانی دور موتور هنگام تعویض دنده حکایت از بکسواد کردن بست و کلاچها دارد که نشان میدهد صفحات جعبه دنده ضعیف شدهاند که با آزمون توقف بهسادگی قابل تشخیص است. به طور کلی می توان گفت آزمون جاده بهترین روش برای بررسی و شناسایی عیوب گیربکس، می باشد.
در
چنین حالتی شتابگیری خودرو نیز ضعیفتر از حالت عادی می باشد. اگر دنده با
تاخیر و همراه ضربه تعویض میشود، یعنی دمای روغن پایین است یا عمر مفید
روغن رو به پایان می باشد. اگر در سرعتهای پایین نیز جعبه دنده به کندی رفتار میکند، احتمالا گاورنر خراب شده یا در انواع پیشرفتهتر شیرهای برقی بلوک هیدرولیک کثیف شدهاند.
حین رانندگی با فشردن پدال ترمز به صورت لحظهای هنگام ثابت نگه داشتن
گاز، مبدل گشتاور باید خلاص شده و دور موتور افزایش یابد و مجددا پس از چند
لحظه درگیر شود در غیر این صورت کلاج مبدل گشتاور یا استاتور آن دچار مشکل
شده است. در گیربکسهای کنترل الکترونیکی، با کمک دستگاه عیبیابی بسیاری
از مشکلات را میتوان ردیابی نمود و به رابطه نوع ایراد و رفتار جعبه دنده
پی برد. تعمیرات گیربکسهای اتوماتیک نیازمند تخصص و گذراندن دورههای ویژه است.
برخی نمایندگیها به دلیل حجم کار بالا، یک جعبه دنده جدید را روی خودرو نصب کرده و گیربکس معیوب را نزد خود جهت بازسازی و تعمیر نگه میدارند تا مجددا روی خودروی دیگری نصب شود.
- ۹۴/۱۲/۱۲