گیربکس CVT و نوع کار کرد آن
در گیربکس CVT خبری از چرخ دنده و خورشیدی و سیارهای و... نسیت، بلکه اساس کار بر دوش دو پولی ورودی (محرک) و پولی خروجی (متحرک) و یک تسمه لاستیکی یا فلزی برای ارتباط این دو با یکدیگر می باشد. این نوع سیستم تبدیل و انتقال قدرت به سرعت در حال رشد بوده و کارخانجاتی همچون رنو، نیسان، جنرال موتورز، فولکس واگن، میتسوبیشی و... در حال استفاده و تحقیق و توسعه این نوع سیستم انتقال قدرت هستند.
اما وقتی که در یک خودرو در شرایط عادی راننده اقدام به تعویض دنده میکند، در جعبه دنده یا همان گیربکس موجب درگیر شدن دو چرخ دنده با اندازه و تعداد دندانههای متفاوت میشود که سبب بوجود آمدن ضریب دندههای گوناگون میشود و دور و گشتاور بر اساس این ضریب دنده از پیشرانه به چرخها منتقل میشود. این نحوه درگیری چرخ دندهها در گیربکس های دستی کاربرد دارد که در مدلهای اتوماتیک این نسبت دندهها توسط درگیر شدن خورشیدی و قفسه و سیارهای و چرخ دندههای رینگی بوجود میآید،
اساس
کار گیربکس CVT همانطور که گفته شد بر مبنای دو پولی مخروطی شکل با سطحی
شیب دار و یک تسمه ارتباط دهنده است که بر روی هر محور دو پولی از دو صفحه
متحرک زاویه دار تشکیل شده که توسط نیروی هیدرولیکی روغن یا نیروی گریز از
مرکز به یکدیگر نزدیک یا از هم دور میشوند که موجب تبدیل دور ورودی از
پیشرانه میشوند. در پولی محرک ورودی نیرو از پیشرانه اگر دو صفحه به
یکدیگر نزدیک شود، قطر پولی افزایش یافته و قطر تمسه پیچیده شده به دور آن
هم افزایش مییابد و در طرف دیگر با افزایش قطر پولی اول، صفحات پولی دوم
از یکدیگر دور شده و قطر پولی باریکتر میشود که سبب گشتاور خروجی کم و
دور خروجی زیاد برای خودرو میشود و برعکس اگر قطر پولی محرک باریکتر و
قطر پولی متحرک بیشتر شود، خودرو در لحظات اولیه حرکت قرار داشته و گشتاور
خروجی بیشتر از دور خروجی میشود.
از مزایای استفاده از گیربکس CVT هم
میتوان به کاهش مصرف سوخت تا 18 درصد نسبت به جعبه دنده های خودکار
معمولی، انتقال روانتر و یکنواخت بدون وقفه قدرت موتور، کارایی دینامیکی
بالاتر، شتاب گیری بهتر، کارکرد دائمی موتور در بهینهترین دور موتور،
اشاره نمود.
- ۹۴/۱۲/۱۷